Nadmorska Kolej Wąskotorowa to chluba całego Wybrzeża Rewalskiego. Odrestaurowana i unowocześniona linia kolejowa kursuje na 2 trasach, na odcinku pomiędzy Gryficami i Pogorzelicą i przecina 3 gminy Powiatu Gryfickiego: Gryfice, Karnice i Rewal. Łączna długość tej trasy to 39,5 km. Składy ciągnięte są przez lokomotywę spalinową Lxd2 lub wagon motorowy MBX. Wagony są całkowicie odnowione, posiadają ogrzewanie i toalety.
Zachęcamy do zapoznania się z cennikiem przewozów.
Trasa Gryfice - Pogorzelica łączy ze sobą 14 stacji (długość trasy 39,5 km):
Trasa Trzęsacz - Pogorzelica łączy ze sobą 6 stacji (długość trasy ok. 10 km):
Informacje praktyczne
W Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej można przewozić odpowiednio zabezpieczone małe zwierzęta domowe (w tym psy), o ile nie są one uciążliwe dla innych podróżnych. Bez problemu można również zabrać ze sobą rowery i umieścić je w specjalnie do tego przygotowanym wagonie.
Jeszcze do niedawna kolejka ciągnięta była przez zabytkowy parowóz Px-48, zwany Parysem. Niestety, nie funkcjonuje już on w obecnym składzie kolejki. Dla miłośników rewalskiej wąskotorówki jest jednak także inna, ciekawa opcja. Park Miniatur i Kolejek w Dziwnowie dysponuje bowiem miniaturową wersją tegoż parowozu, którym i dzieci, i dorośli mogą podróżować po terenie parku. Oprócz tego znajduje się tam również cała masa innych miniatur kolejek, a także latarni morskich polskiego wybrzeża.
Historia Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej
1 lipca 1896 r. kolej po raz pierwszy wyruszyła w trasę z Gryfic do Niechorza. Pierwotnie poruszała się po torach o rozstawie 750 mm. W 1912 roku poszerzono jednak rozstaw szyn do 1000 mm, co usprawniło i rozwinęło transport towarowy na trasie Gryfice - Niechorze. Dynamiczny rozwój kolei na początku XX w. w znacznym stopniu przyczynił się do rozwoju gospodarki regionu Pomorza Zachodniego.
Lata powojenne przyniosły zastój w ruchu kolejowym, który zastąpił, bardziej rentowny wówczas transport samochodowy. Z tego też powodu infrastruktura kolejowa i tabor wąskotorowy zaczęły niszczeć. Proces ten zahamowało jednak wpisanie Gryfickiej Kolei Dojazdowej do rejestru zabytków, co nastąpiło 11 maja 1995 r. Niestety, Gryficka dojazdówka dalej była w nie najlepszej kondycji i w latach 90-tych, władze PKP postanowiły pozbyć się wąskotorówki i sprzedać ją. Propozycje kupna spływały nawet z Kenii.
Ostatecznie jednak, samorząd gminy Rewal podpisał w 2002 roku umowę z Dyrekcją PKP oraz Ministrem Skarbu o nieodpłatnym przejęciu taboru razem z infrastrukturą i linią Gryfice-Trzebiatów (o długości 61 km). W związku z tym, 29 maja 2002 r. wąskotorówka wróciła na tory, jako własność gminy Rewal. Niestety, duże zniszczenia i wieloletni brak inwestycji spowodowały, że nie udało się uruchomić zamkniętej przez PKP trasy na odcinku Pogorzelica-Trzebiatów. Gmina natomiast nie posiadała tak dużych środków finansowych, aby sfinansować przywrócenie Kolejki do ładu.
W 2004 r., czyli po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej dla Gminy Rewal pojawiło się światełko w tunelu, w tej kwestii. Przy współpracy z Zachodniopomorskim Urzędem Marszałkowskim wystąpiono o dotacje unijne. Dofinansowanie zostało przyznane, w efekcie czego przystąpiono do dużego przedsięwzięcia, jakim była rewitalizacja Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej.
W ramach remontu, zmodernizowano starą linię kolejową na trasie Trzęsacz - Pogorzelica (o długości 10 km). Odrestaurowano także i wyposażono w ogrzewanie i toalety tabor kolejowy. Lokomotywy i wagony przywdziały nowe barwy. Wyremontowane zostały również zabytkowe dworce i wybudowane 3 całkiem nowe stacje.
Dodatkowo, w 2013 r. powołano spółkę Nadmorska Kolej Wąskotorowa, która swą siedzibę otrzymała w Pogorzelicy. Spółka operuje obecnie już funkcjonujący przewóz koleją wąskotorową na trasie Gryfice-Pogorzelica.
Trasa Gryfice - Pogorzelica i Pogorzelica - Gryfice
Bilet promocyjny, kupiony na trasie pomiędzy Gryficami i Trzęsaczem. Cena promocyjna dotyczy wyłącznie biletu indywidualnego pierwszym kursem z Gryfic do Pogorzelicy i ostatnim kursem z Pogorzelicy do Gryfic.
Trasa Trzęsacz - Pogorzelica
Bilet kupiony na stacjach: Trzęsacz, Rewal, Śliwin, Niechorze Latarnia, Niechorze, Pogorzelica.
Cena biletu w jedną stronę obejmuje przejazd na trasie 5 przystanków, w dowolnym kierunku, bez względu na długość trasy.
Cena biletu tam i z powrotem obejmuje przejazd na trasie 10 przystanków, w dowolnym kierunku, bez względu na długość trasy.
Przy zakupie biletu tam i z powrotem możliwa jest przerwa w podróży, np. na zwiedzanie okolicy i powrót w tym samym dniu jednym z kolejnych kursów.
Bilet indywidualny:
Bilet rodzinny** dla 3 osób
Bilet rodzinny** dla 4 osób
Bilet rodzinny** powyżej 4 osób
Bilet grupowy (co najmniej 10 osób)
Bilet całodniowy - 70 zł (ważny przez 1 dzień, dla jednej osoby)
Dzieci do 4. roku życia - bezpłatnie.
Opłata za przewóz roweru - 10 zł (rowery z wypożyczalni Rewal Bike System - bezpłatnie).
Przewóz zwierząt - bezpłatny.
* Bilet tam i z powrotem ważny jest tylko w dniu zakupu.
** Bilety rodzinne upoważniają do przejazdu 1 lub 2 osób dorosłych oraz dzieci do 14. roku życia.
Informujemy, iż cennik może różnić się od zamieszczonego powyżej, co zależy od właściciela atrakcji.Nadmorska Kolej Wąskotorowa to wyjątkowa atrakcja. To odrestaurowana i unowocześniona linia kolejowa, kursująca na 2 trasach, między Gryficami i Pogorzelicą. Łączna długość linii to 39,5 km. W gminie Rewal, trasa kolejki przecina Trzęsacz, Rewal, Śliwin, Niechorze i Pogorzelicę. Składy ciągnie lokomotywa spalinowa Lxd2, wagon motorowy MBX lub zabytkowy parowóz Px-48.
Polecamy relację znad morza Bałtyckiego na stronie osiemstop.pl
Zapraszamy na fotorelację z Kolei Wąskotorowej w Rewalu: matkawariatka.pl
Warto również przeczytać na fotorowerzystka.blogspot.com rowerową relację znad Bałtyku.
Na stronie marchevka.blogspot.com można obejrzeć fotorelację z Kolei Wąskotorowej.
Zachęcamy do sprawdzenia atrakcji Rewala także na balticcliff.pl
Polecamy także relację znad morza na rozmowki-kobiece.blogspot.com
Po dodatkowe informacje zapraszamy na podfilarami.com
Również polecamy wpis o Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej na latarnica.pl